När hjärtat och hjärnan säger olika

Efter allt kämpande med behandlingar och lång tid av ovisshet om vi någonsin skulle kunna få några barn är vi nu närmre målet än någonsin. Naturligtvis är det något väldigt positivt. Och visst mår jag bättre. Den bottenlösa förtvivlan som jag känt över allt detta har sakta motats in i en skuggig vrå, där den kan stå utan att påverka hela min existens.
Ändå kan jag inte påstå att jag är sprudlande glad och lycklig. Illamåendet och kräkningarna lägger såklart lite av ett löjesaktigt skimmer över det hela. Med tårarna sprutande under kräkattacker som lyckas göra både golv och väggar finprickiga och med maginnehållet vällande ur såväl näsa som mun så känner man sig inte så glammig. Inte så svårt att förstå. Men det är något mera. En gnagande känsla i kroppen, en oförklarlig lust att sätta sig ner på golvet och gråta. Den har infunnit sig då och då även tidigare, den där känslan. Trots att känslan funnits där och varit påtaglig så har den ändå varit, vid första anblicken, helt oförklarlig. Jag har rannsakat mig själv och försökt tänka ut varför. Ibland har jag med hjärnans hjälp lyckats knäcka nöten - PMS kallas det visst. Andra gånger har jag inte lyckats utan först ett par dagar senare när tant röd kommit har jag förstått. Jag antar att det är något liknande som händer just nu, hormonerna rusar runt i kroppen och jag känner mig illa till mods. Men hjärnan säger att jag borde vara lycklig.


Kommentarer
K

Vet precis hur du känner, inte riktigt kräkandet men med allt annat. Det är helt klart hormoner som gör att man bara vill sätta sig och gråta.
Min hjärna säger också att jag ska vara lycklig hela tiden. Men man får lov att gnälla att man har ont i fogarna eller mår illa. Det säger inte att du inte är lycklig. För det är både du och jag och andra som lyckats, men vi är samtidigt människor som inte älskar att kräkas eller inte kunna gå fortare än en 100-åring.
Kram

Svar: Ja, det är iaf skönt när man har insikten att det nog är hormonerna som spökar. Försöker att öva acceptans, att det är ok att känna sig lite ämlig och att det bara är hormoner :)
Rebria

2013-08-06 @ 19:08:05
URL: http://motettliv.blogg.se
S

Jag vet också hur det är, har iofs inte heller haft problem med illamåendet, men det där gnagandet.

Man väntar och längtar så fruktansvärt, man är så redo att man stan spricker, men ingenting händer, mens på mens kommer och hoppet känns långt borta, men man har inget val, ge upp är inget alternativ, så man börjar hoppas igen, med samma kraft även den månaden och nästa och nästa. Sen kom det, plusset, det där man väntat och längtat efter, testa för, gråtit över, varit så redo att man nästan kunnat föda barn samma dag som plusset infunnit sig på Stickan, och då helt plötsligt, vänder det.

Jag känner mig inte alls så där redo och glad och posetivt som jag tänkt hela tiden att jag ska vara när jag blir gravid. Att jag ska trivas och njuta i att vänta barn och vara gravid, äntligen. Producera det största i världen, den lilla som ska bli del av oss, mig och han jag älskar mest.
Men dessa 20 veckor har jag mest varit orolig och haft den där gnagande känslan. Inte riktigt vågat tro vågat hoppas.

Jag tänkte alltid förut att jag skulle vara en sön gravid som gjorde allt för tidigt, köpte första bodyn samma dag som plusset, hade hela graviditeten att sprida ut inköpen, vara lycklig, inreda, mysa med tanken och vara så där sprudlande.
Men det känns fel, vi har inte köpt något mer än vagnen (som vi nästan sprang över) det känns fel, som om det inte är för oss.

Men jag kan trösta med att det blir bättre, jag börjar känna av nu, att det är på riktigt, att jag faktiska kan börja glädjas på riktigt över detta, och jag hoppas att i och med rul så släpper den där känslan av att barnkläder, möbler och saker inte är för oss.

/S

2013-08-07 @ 11:37:03
URL: http://vntanlngtan.blogg.se
Fertilitetsresa

Det är nog som du säger - hjärta och hjärna är inte helt kopplade just nu/än. Men du kommer dit, tids nog - och då kommer du ta igen all njutning <3
Kram

Svar: Ja det visar sig. Under tiden övar jag på acceptans, att det är ok att känna såhär :) Annars blir det lätt att man förebrår sig för att man känner som man känner. Kram R
Rebria

2013-08-08 @ 23:20:38
URL: http://fertilitetsresa.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rebria.blogg.se

En blogg om mitt liv, min vardag och just nu våra fruktlösa försök att få barn.

RSS 2.0