Ingen riktig sjukdom

Ofrivillig barnlöshet är på många sätt en lite annorlunda sjukdom. Den drabbar direkt två personer även om det kan vara hos en av dessa som man hittar orsaken. Det är också så att den måste "provoceras fram", för definitionsmässigt så ska man ha försökt en viss tid för att vara just ofrivilligt barnlös även om det såklart finns många par där man redan på förhand vet att det kommer bli problem.
 
Sedan finns det också många sätt som den är annorlunda på som den inte skulle behöva vara annorlunda. Ett är exempelvis vårdens begränsningar. Hur många sjukdomar sitter politikerna och bestämmer om hur och när de ska behandlas? Visserligen går mycket inom vården mot att politikerna vill in mer och mer och detaljstyra, men sällan går det så långt som vid ofrivillig barnlöshet. "Vi behandlar din öroninflammation max tre gånger, efter det får du själv betala din vård på en privat öronklinik" eller "Vi behandlar och utreder din ryggvärk, har du en gång blivit bra får du framöver själv betala din vård om det kommer tillbaka". Och då ska tilläggas att det rent medicinskt är så att återkommande ryggvärk i majoriteten av fallen ska behandlas med träning och vid behov smärtstillande som faktiskt finns receptfritt. Har man en gång fått hjälp med IVF är det ju faktiskt för att man bedöms ha små chanser att lyckas på egen hand...
 
Det verkar helt enkelt finnas en undermedveten ton att ofrivillig barnlöshet, det är ingen riktigt sjukdom. Det är ett lyxproblem, något som folk lider av enbart för att de har för höga krav på livet och tillvaron. Barn är ju faktiskt ingen rättighet. Att folk sedan i allmänhet och intervjuer i livsstilsmagasin förklarar att få barn är det mest livsomvälvande de varit med om och att deras barn är det käraste de har eller rent utav att barnen är meningen med deras liv - eller allas liv, det nämns inte i dessa sammanhang.
 
 
Vad är då en riktig sjukdom? Är det en sjukdom som tveklöst leder till döden oavsett behandling? Är det en sjukdom som är potentiellt dödande men där rätt behandling gör att man kan överleva? Är det en sjukdom där det alltid finns en klar och tydlig bakomliggande orsak? Är det hur mycket lidande den drabbade upplever?
En sak verkar i alla fall säker, ofrivillig barnlöshet räknas inte dit. Trots att önskan om att någon gång få barn är något som de flesta har. Trots att det finns undersökningar som visar att ofrivilligt barnlösa skattar en livskvalité som är jämförbar med människor med cancer. Trots att det finns studier som visar att ofrivilligt barnlösa dör i förtid och att ofrivilligt barnlösa kvinnor begår självmord i fördubblad utsträckning.
 
När jag för tredje gången av samma vän fick höra att jag genom stress orsakat vår barnlöshet och jag för tredje gången förklarade att jag blev ledsen av att hon sa så och inte ville höra det igen eftersom det dessutom inte var sant så fick jag höra det. Då jag ställde frågan vilka andra sjukdomar som man förtjänade att bli beskylld för att framkalla fick jag höra "Ja men du kan ju inte jämföra det med riktiga sjukdomar". Jag dog lite inombords där och då.
 


Kommentarer
S

Jag vet precis hur det är. Vi hann ju inte börja med våran ivf, på tisdagen fick vi besked om möte om medicinering och sprut-info och på torsdagen plussade vi.

Och 1 miljoner ggr har jag fått höra att det säkert bara var spänningar, och att allt släppte bara för att vi (JAG) fick veta att vi skulle få hjälp. Men det är omöjligt, jag blev inte gravid på två dagar. Det funkar inte ens så.
Däremot struntade vi i två dagars regeln,denna månad, att alltså under fertila dagars bara ligga varannan dag för att inte riskera "lösa skott" och då mannens premier verkar bli slö av att ligga till sig ett dygn så gick det bra, det tror jag! Eller så var det bara miraklet i sig.

Ofrivillig barnlöshets är som vilken annan sjukdom som helst, och många har ju både psykiska och fysiska symtom.

Men det känns så hävla jobbigt att gå sån oförståelse för folk man egentligen tycker om, för något går sönder där och då, tyvärr :/

/S

Svar: Kan inte låta bli att bli arg och elda upp mig när jag läser vad du skriver. Jag har försökt bemöta med referat från vetenskapen och frågan varför det inte tog sig det där första året när vi inte var ledsna och stressade men mest mötts av dumma bortförklaringar. Jag har nu börjat med kontringen om de menar på att det är samma mekanism som gör att man inte kan bli gravid efter våldtäkt och att aborter därmed inte behövs (för att referera till ett uttalande av en amerikansk politiker som blev rätt uppmärksammat).
Rebria

2013-06-08 @ 21:24:45
URL: http://vntanlngtan.blogg.se
K

Jag kan inte annat än att bli arg på människors dåliga kunskap eller att de helt enkelt inte bryr sig. Det är ju som att säga till någon med en annan kronisk sjukdom tex reumatoid artrit att sluta tänka på det så kommer ditt onda att försvinna och du kommer att bli som alla oss andra. Så fungerar ju inte verkligheten. Det som sticker mest i mina ögon är arrogansen i kommentaren du får om att det inte är en riktigt sjukdom, det är det visst, hoppas nästan lite att du skällde på henne!

Om man hade kunnat bli gravid bara av att inte tänka på det och slappna av så hade alla blivit gravida på första försöket, för då varken tänker man på det eller är stressad. Men tyvärr är det väl något vi måste lära oss att leva med, det kommer alltid att finnas människor som inte kan eller vill förstå vad vi går igenom och vad den här sjukdomen gör med oss.

Vi fick inte ens hjälp av sjukvården när vi sökte så vi har betalt ur egen ficka. Oj, lång utläggning detta ;)

Tycker att du är stark som står upp för oss, tillsammans kan vi som orkar upplysa och kanske om en tid lyckats radera "lyxproblem-stämpeln" För det är inget lyxproblem.
Kram!!

Svar: Nej visst är det inte något lyxproblem. Tyvärr önskar jag att jag orkade stå upp för oss mycket mer än jag gjort, men man är inte alltid så stark som man önskar och när det är som att springa med huvudet före rakt in i en vägg när man lägger fram sina argument så blir det lätt att man backar lite. Jag hoppas att jag någon gång framöver ska ta upp en gång till på allvar med alla dessa människor hur elaka och okänsliga och totalt utan vetenskaplig underbyggnad kommentarer som de sagt.
Rebria

2013-06-09 @ 12:10:09
URL: http://motettliv.blogg.se
Ebba

Å vad bra skrivet!

Det är sååå irriterande med alla dessa förståsigpåare som "vet" varför man är barnlös och tycker att det är ett lyxproblem...

Förresten, om vi ska bli krasst ekonomiska, så finns det väl väldigt få behandlingar som leder till sådan samhällsvinst som fertilitetsbehandlingar? Ett efterlängtat barn föds, som annars inte skulle ha funnits. Alls. Ett barn som har optimala förutsättningar att växa upp till en präktig samhällsmedborgare som betalar många många sköna skattekronor tillbaka till det samhälle som såg hans/hennes föräldrars ofrivilliga barnlöshet som ett lyxproblem.

Jag kan inte se några som helst skäl, varken moraliska eller ekonomiska, till att inte ge alla ofrivilligt barnlösa all hjälp de behöver, så länge det är medicinskt motiverat.

Stå på dig!

~~Ebba

Svar: Ja, fy fan vad trött jag är på alla förståsigpåare rent ut sagt! Biter man ifrån lite så får man oftare bara ytterligare något idiotiskt argument till svars. Det är så konstigt att det här är så vitt skilt från hur man ser på sjukdomar överlag i vårt moderna samhälle. Dessutom om vi tar dödlighetsaspekten så finns det idag massor med sjukdomar och tillstånd som vi behandlar inom vården som inte är dödliga och där behandlingen endast minskar "sjukdomsbördan" och inte förlänger livet/förbättrar prognosen. Jag tror någon ekonom hade räknat på faktiska kostnaden med assisterad befruktning och kommit fram till att det lönar sig, att det genererar ett svagt plus i kassan som nettoresultat, har tyvärr inte någon länk i huvudet.
Jag måste säga att jag gillar din inställning, med det logiska och kritiska förhållningssättet mitt i alla känslor. Kanske är det något naturvetare emellan..? :)

/R
Rebria

2013-06-15 @ 18:31:11
URL: http://ebbaspotatisar.wordpress.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rebria.blogg.se

En blogg om mitt liv, min vardag och just nu våra fruktlösa försök att få barn.

RSS 2.0