Önskekost

Sommaren här hemma har bjudit på en lite annorlunda meny. Allt efter vad jag har kunnat tänka mig att stoppa i mig, alternativt känt minst olust mot att stoppa i mig.
 
Såhär i backspegeln kan jag också se att jag ändrat litegrann i menyn under veckorna. Oftast börjar det med att jag kan komma och tänka på något som jag tror jag skulle kunna få ner. Sedan blir det en provätning och, om den faller väl ut, ett inköp av lite större volym. Sedan äter jag ofta samma sak eller alternerar mellan ett fåtal olika. Tyvärr står sig inte alltid alternativen,  utan mat som innan varit listetta kan plötsligt förpassas till utelistan och bli helt otänkbar. Det sker som regel av två anledningar; antingen har smaken liksom bara radikalt ändrats över en natt eller så har jag haft ett dåligt kräkminne med den maten. (Dåligt som i att ha kaskadkräkts ner hallen med den, stått vid en vägren och hulkat upp den med ett gäng åskådare eller att jag helt sonika tröttnat på den smaken som uppstår av den maten uppkräkt)
 
Min första innelista
1. Stuvade makaroner med ketchup och stekt falukorv
2. Fiskbullar i hummersås med potatis
3. Pytt i panna
4. Tomatsoppa
 
Alla har nu hamnat på utelistan och det var faktiskt i juni som jag åt nåt av det där senast. Det finns dock en möjlighet att de stuvade makaronerna kan göra comeback.
 
Andra innelistan
1. Blåbär- och hallonfil med havrefras
2. Minestronesoppa
3. Vattenmelon
4. Persika
5. Sandwich eller 88:ans glass
 
Dryck: Fläder lättdryck
Bubblare: Fiskpinnar
 
Tyvärr har det mesta på andra innelistan också ratats helt vid detta laget. Det är nog bara glassen som fortfarande står sig. Jag tror att Arla måste sett en uppgång i sin försäljning av blåbärs-och hallonfil dessa veckor för jag åt det jämt. När vi var ute och åkte på semestern hade jag allt som oftast en liten kylbag med mig med filen och lite havrefras för att enkelt kunna fylla på allt eftersom behovet uppstod.
 
Tredje innelistan
1. Välling
2. Fil med kellogs special-K röda bär alternativt bara lite strösocker
3. Naturell yoghurt ev med färska blåbär
4. Glass; kulglass eller sandwich
5. Kiwi
 
Dryck  tropisk juice
Bubblare: Pannkakor
 
Nu någonstans börjar vi närma oss dagens datum. Episoden för tredje innelistan började efter att jag haft två riktigt usla dagar  (i mitten av v 15) och till och med fått åka in till sjukhuset och få dropp då jag verkligen inte fått i mig ens vätska utan att det kom i retur. Sedan dess har jag faktiskt nästan bara ätit av ovanstående. Denna vecka (17)  har jag dock lyckats introducera pannkakor och fiskpinnar så särskilt pannkakorna är nu en het kandidat till listan. Det artar sig!
 
 


Kommentarer
karin

Usch vad jag lider med dig! Att vara gravid borde bara vara förenat med bra saker. Jag hoppas verkligen inte att jag kommer må dåligt (kräkfobi dessutom) :-/

Jag hoppas att det vänder snart!!
Kram

Svar: Jag tycker också rätt illa om att kräkas, men det blir ju mer eller mindre daglig exponering x flera så vem vet, det kanske går över till slut ;) Självklart är det jobbigt att vara så ur form, men vi är trots allt väldigt tacksamma över läget!
Rebria

2013-08-22 @ 19:53:51
URL: http://villbli3.bloggplatsen.se
Langtarefterbarn

Hur går det för dig? Har det blivit något bättre?

Svar: Ja, det går stadigt i alla fall. Kan inte direkt påstå att jag är bättre men hyfsat lugnt på jobbet är i alla fall en bonus som inte sitter helt fel :)
Rebria

2013-08-26 @ 21:13:04
URL: http://langtarefterbarn.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rebria.blogg.se

En blogg om mitt liv, min vardag och just nu våra fruktlösa försök att få barn.

RSS 2.0