Vad frågar man om hos barnmorskan?

Det gick helt ok hos barnmorskan idag. Blodtryck, socker och blodvärdet var fint. Livmodern hade dock växt lite dåligt så det bokades ett extrabesök i nästa vecka. Nu i slutet av arbetsdagen blev vi dock uppringda igen av bm och det blir istället ett tillväxt-ultraljud imorgon. Vi är ju ändå planerade för ett lite längre fram och de tyckte det var lika bra att göra det tidigare nu när livmodermåttet hade ökat dåligt. Så vi får hoppas det ser bra ut imorgon.
 
Något som jag tycker att man märker rätt så tydligt är att det finns gott om tid på barnmorskebesöken och vårdpersonalen frågar aktivt om vi har några funderingar eller något vi undrar över.  Det är i och för sig en väldigt skön kontrast mot många andra delar av vården, så det är inte menat som någon kritik. Men vad frågar och diskuterar alla hos barnmorskan? Varken jag eller P känner att vi har så mycket att fråga om så vi säger bara att vi inte undrar något särskilt. Även om jag tänker efter har jag svårt att komma på någon fråga som jag skulle vilja ställa. Nästa gång jag får frågan kanske jag istället ska fråga vad folk brukar fråga om :)?
 
 
 
 


Kommentarer
Uppsalamamman

Ni m å s t e inte fråga om något. Men kanske passa på att fråga om följande kategorier - Din och bebisens hälsa (dvs. se till att få svar på sånt ni inte förstår under besöket el. funderat på sen sist- om det är något). - Inför förlossningen, passa på att prata med proffset, få hjälp med förlossningsbrevet osv. -Inför amningen/flaskmatningen osv. Jag frågade alldeles för litet med första barnet och kom på i efterhand att jag önskat att jag haft bättre dialog med barnmorskan. Hon sa inget och jag frågade inte, för saknade liksom material till frågorna. Så läs på om förlossningen/BB och första tiden hemma och fråga allt ni kan komma på!

Svar: Nä, såklart att man inte måste fråga och det är inget som bekymrar oss så särskilt mycket :) Mest en stilla tanke om vad andra brukar fråga om :) Kul att få höra dina tips. Kanske är det lite "fusk" att jag själv jobbar inom vården och därmed har lite andra förkunskaper även om jag visserligen inte jobbar inom kvinno/förlossningsvård.
Rebria

2013-11-20 @ 21:22:00
Linda

Lycka till på TUL.
Kram!

2013-11-21 @ 09:32:42
URL: http://meumvita.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rebria.blogg.se

En blogg om mitt liv, min vardag och just nu våra fruktlösa försök att få barn.

RSS 2.0